Τετάρτη 28 Μαρτίου 2012

Χωρίς διαφωνία δεν υπάρχει δημοκρατία - Μέρος Α'

Αναδημοσίευθείσα συνέντευξη του Μητροπολίτη Ταμασσού και Ορεινής Ησαΐα, η οποία δόθηκε στην Αντιγόνη Σολωμονίδου Δρουσιώτου και δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα "Ο Φιλελεύθερος" στις 23 Ιανουαρίου 2011 και λόγω δηλώσεων όπως ο τίτλος την βρήκαμε αρκετά ενδιαφέρουσα ούτως ώστε να σας την παρουσιάσουμε.

Μητροπολίτης Ησαΐας: Οι δεσμεύσεις μου είναι το Ευαγγέλιο και η συνείδηση μου.

Τρικυμισμένη περίοδος οι αρχιεπισκοπικές εκλογές για τον Μητροπολίτη Ταμασού και Ορεινής Ησαΐα. Μια περίοδος η οποία τον ωρίμασε και τον προσγείωσε στις ανάγκες της σημερινής ζωής. Ο ίδιος δηλώνει πως αν δεν έβρισκε τον Μητροπολίτη Κύκκου Νικηφόρο, με το ανοικτό πνεύμα, δεν θα μπορούσε να εκφραστεί. Παραδέχεται πως θέλει να αυτονομηθεί πλήρως και πως σε μεγάλο βαθμό τα έχει καταφέρει.

Ποιες είναι οι ανάγκες της σημερινής εποχής? Πνευματικές και φυσικές όπως ήταν πάντοτε, απλώς το μέγεθος και η πολυπλοκότητα των προβλημάτων έχουν σήμερα διαφοροποιηθεί. Γι' αυτό η Εκκλησία πρέπει να βρίσκει τρόπους μέσα από μια εκσυγχρονισμένη ποιμαντική πολιτική να ελίσσεται στον τρόπο διαχείρισης των προβλημάτων και να εξελίσσεται όσον αφορά τη διαχείριση των προβλημάτων της.
Τώρα με την οικονομική κρίση τα προβλήματα έχουν πολλαπλασιαστεί. Πως βοηθά η Εκκλησία? Ποικιλοτρόπως. Την Εκκλησία πρέπει να την αντιλαμβάνεστε ως ένα θεσμό που έχει επαφή και με τον τελευταίο πολίτη. Η Μητρόπολη Ταμασού δεν είναι ένας απρόσωπος θεσμός, είναι οι 75 ιερείς στις κοινότητες με τα 500 στελέχη και τους εκατοντάδες συνεργάτες. Επεκτεινόμαστε με το φιλανθρωπικό μας έργο, μέχρι και το τελευταίο σπίτι. Η Εκκλησία της Κύπρου πήρε μια απόφαση στην τελευταία της Σύνοδο και οργάνωσε μια συνοδική επιτροπή κοινωνικής πρόνοιας και φιλανθρωπίας, της οποίας προΐσταμαι. Θα δημιουργήσουμε μια μη κυβερνητική οργάνωση, η οποία εκτός από το έργο των κατά τόπους Μητροπόλεων, θα αναλαμβάνει το γενικότερο φιλανθρωπικό έργο της Εκκλησίας, έτσι ώστε, όλα να γίνονται με έναν πιο συστηματικό τρόπο.

Μαθητεύσαμε πάνω στα λάθη μας για να προοδεύσει η Εκκλησία της Κύπρου

Η Εκκλησία θα έπρεπε στους δύσκολους καιρούς που διανύουμε να δίνει τα λεφτά της στον κόσμο παρά να επενδύει σε επιχειρήσεις και να θέλει να αγοράσει αερογραμμές. Η Εκκλησία της Κύπρου ως Σύνοδος ξοδεύει πάρα πολλά στη φιλανθρωπία και εγκρίνει τους προϋπολογισμούς για κάθε Μητρόπολη. Δίνει πάρα πολλά χρήματα σε σημείο που αυτό άρχισε να κλονίζει τα θεμέλια της, διότι υπάρχει οικονομική κρίση κι έχουν πολλαπλασιαστεί τα αιτήματα. Τα 2/3 της ημέρας τους, ο Αρχιεπίσκοπος και οι Μητροπολίτες υπογράφουν επιταγές και βρίσκουν χρήματα για τον κόσμο.
Βοηθάτε Τουρκοκύπριους με προβλήματα υγείας? Ναι, βοηθούσα μέσα από τον συντονισμό του Μητροπολίτη Κύκκου. Τώρα, ως Μητροπολίτης Ταμασσού προσπαθώ, αλλά δεν έχω την οικονομική ευχέρεια. Ποτέ όμως δεν ζήτησα κάτι από τη Μονή Κύκκου και να μου το αρνηθεί. Στο μέτρο βέβαια που μπορεί,  διότι σήμερα είναι δύσκολα τα πράγματα.
Είστε εξαρτώμενος από τη Μονή Κύκκου? Είμαι πλήρως απεξαρτητοποιημένος, όχι όμως οικονομικά.
Ποιοι σας βοηθούν οικονομικά? Το μισθό των υπαλλήλων μου τον πληρώνει η Αρχιεπισκοπή και μέρος των λειτουργικών μας εσόδων η Ιερά Μονή Κύκκου, η οποία μας κτίζει τη νέα Μητρόπολη στο Επισκοπειό, αλλά δεν απαιτούν να ακολουθώ τη δική τους πολιτική σε οποιοδήποτε θέμα.


Διαφωνείτε μαζί τους σε κάποια θέματα? Χωρίς διαφωνία δεν υπάρχει δημοκρατία. Κανένας δεν μπορεί να ποδοπατήσει τη σκέψη μας, πόσο μάλλον όταν είσαι Επίσκοπος. Δεν θα ήμουν συνεπής έναντι των ανθρώπων που με ψήφισαν Μητροπολίτη, αν δεν είχα ελεύθερη βούληση, να εκφράζομαι και να κινούμαι χωρίς οποιεσδήποτε δεσμεύσεις. Οι δεσμεύσεις μου είναι το Ευαγγέλιο και η συνείδηση μου.
Που διαφωνείτε με τον Κύκκου Νικηφόρο? Στο ότι "βοηθά περισσότερους από όσους πρέπει". Έχει περισσότερη πίστη από μένα στο Θεό. Βλέποντας τον τρόπο με τον οποίο χειρίζεται τα θέματα της φιλανθρωπίας, λογικά δεν θα πρέπει να τα βγάζουν πέρα. Πάντα μου λέει να έχω πίστη, η Παναγία θα στείλει. Ομολογώ ότι με εκφράζει η πνευματική πολιτική του Μητροπολίτη Κύκκου. Έζησα κοντά του 18 χρόνια. Είμαι πνευματικό του παιδί, αλλά πολλές φορές σε θέματα καθημερινότητας έχουμε διαφορετική άποψη και ο καθένας τραβά το δρόμο του. Επιμένει να κάνω αυτό που με εκφράζει για να αναλάβω την ευθύνη.
Πρωτοστατούσατε στους αγώνες του. Ναι, διότι με εξέφραζε πάρα πολύ. Ο πρώτος αγώνας που δώσαμε ήταν ανθρωπιστικός, με τη δημιουργία του Κέντρου Άμεσης Βοήθειας της Μονής Κύκκου. Διοργανώσαμε ένα ιεραποστολικό τμήμα του οποίου είχα το συντονισμό και επισκέφθηκα δεκάδες χώρες. Αυτό είναι κάτι που με γέμιζε και μου λείπει αυτή τη στιγμή.
Πρωτοστατήσατε και στις αρχιεπισκοπικές εκλογές. Βέβαια και δεν δεν θα μπορούσε να ήταν διαφορετικά διότι θεωρούσα ότι ήταν η καλύτερη επιλογή.
Γιατί χάθηκαν οι εκλογές? Δεν χάθηκαν οι εκλογές διότι έχουμε ικανό Αρχιεπίσκοπο, ο οποίος μπορεί να συντονίζει τη Σύνοδο. Τώρα γιατί δεν εξελέγη η δική μου επιλογή είναι μια σειρά από γεγονότα, για μένα πολύ τραυματικά. Ήταν μια πολύ καλή εμπειρία που με ωρίμασε και με πρωσγείωσε στις πραγματικότητες της σημερινής ζωής.
Βέβαια, ο τρόπος που έχει εκλεγεί ο νυν Αρχιεπίσκοπος δεν είναι προς μίμηση. Ήταν μια τρικυμισμένη περίοδος όπου πάθαμε και πάθαμε όλοι μας. Πιστεύω ότι όλοι βγήκαμε νικητές από την άποψη ότι είδαμε ότι δεν πρέπει να αφήνουμε τις ανθρώπινες αδυναμίες και φιλοδοξίες να υπερβαίνουν την πνευματική μας ιδιότητα. Αυτή η εμπειρία μας δίδαξε πολλά και ωφελείται σήμερα η Σύνοδος. Μαθητεύσαμε πάνω στα λάθη μας για να προοδεύσει η Εκκλησία της Κύπρου και κοινή μας απόφαση ήταν ο κάθε Μητροπολίτης να προσπαθήσει να θεραπεύσει αυτά τα τραύματα.
Εσείς τι κάνατε? Πήγα και συγχωρήθηκα από όσους αδερφούς είχα εκκρεμότητες.
Ποια είναι η σχέση σας με τον Λεμεσού Αθανάσιο? Πάρα πολύ καλή, συνεργαζόμαστε και είναι πνευματικός σε ένα από τα μεγαλύτερα μου μοναστήρια, του Αγίου Ηρακλειδίου.
Μιλήσατε για την εποχή των αρχιεπισκοπικών εκλογών? Ναι, αναγνωρίσαμε ότι οι καταστάσεις προχώρησαν εκεί που δεν έπρεπε, έκανε ο καθένας την αυτοκριτική και προσευχή του και προχωρούμε. Η πρώτη μου επίσκεψη εκτός Κύπρου μετά τις εκλογές ήταν στη Μονή Βατοπεδίου, πήγα στον Ηγούμενο και αλληλοσυγχωρηθήκαμε διότι είχα πρόβλημα μέσα μου.
Γιατί? Διότι φάνηκε στον κόσμο ότι η Μονή Βατοπεδίου και η Μονή Κύκκου είναι διαφορετικών καταστάσεων και νοοτροπίας. Είμαστε παιδιά του ίδιου Θεού και δεν θα πρέπει οι προσωπικές πνευματικές μας ιδιαιτερότητες να δημιουργούν πρόβλημα στην κοινή μας διακονία, διότι αυτό σκανδαλίζει τον κόσμο και τον διώχνει από την Εκκλησία. Είτε άθελα μας είτε ηθελημένα δημιουργήθηκε μέσα από τις αρχιεπισκοπικές εκλογές μια σύγκρουση, την οποία πρέπει να αναγνωρίζουμε. Γι' αυτό έπρεπε να θεραπευτεί, να γίνει αυτοκριτική και όλοι μαζί να προχωρήσουμε προσπαθώντας να μην ξαναεπαναλάβουμε τα ίδια λάθη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου